De felbegeerde LVK wisseltrofee, welke jaarlijks wordt overhandigd aan de winnaar van het LVK, is genoemd naar Bertha Paulissen-Willen en is een ontwerp van de Maastrichtse kunstenaar Appie Drielsma.

Het idee voor een wedstrijd met Limburgse liedjes is ontstaan in 1976. Een van de initiatiefnemers was Bertha Paulissen-Willen, destijds wethouder en gemeenteraadslid in Geleen. De felbegeerde trofee  die uitgereikt wordt aan de winnaar, wordt dan ook de Bertha Paulissen trofee genoemd. Door een wedstrijd met Limburgstalige nummers wilde men de carnavalsmuziek in deze taal stimuleren. Een  gedachte, in werking gezet, en het eerste LVK was een feit. De rest is geschiedenis.

Op 18 november 1976 te Geleen werd de eerste LVK-finale gehouden. Het winnende liedje “Vaan Eijsde tot de Mokerhei”, geschreven door Bert Salden en Jean Innemee, galmt tot op de dag van vandaag  tijdens de vastelaovend door de speakers van zowat alle Limburgse kroegen en evenemenenhallen.
Bertha Paulissen is op 27 september 1922 geboren te Geleen en op 79 jarige leeftijd op 17 september 2002 overleden in Geleen
In 1998 ontvangt LVK oprichtster Bertha Paulissen tijdens het 22 jarig LVK jubileum een bijzondere onderscheiding.

Dit zijn de laatste LVK-videobeelden van Bertha..